Samujin vaaleanpunaisessa

Instagramia kiireellä selatessani katseeni kiinnittyi yhtäkkiä vaaleanpunaiseen takkiin. Harvoin tässä mediahälinässä huomaa edes moista, siis yhtä takkia. Siinä takissa oli vaan sitä jotain mitä ei sanoiksi osaa pukea (eikä ehkä tarvitsekaan).

Tuo minua ilahduttava takki löytyi Samujin kevään 2016 Resort-mallistosta. Samuji-brändi on raikas tuulahdus suomalaisessa muotimaailmassa. Pääsuunnitelija Samu-Jussi Koski onkin ollut jo pitkään tunnettu nimi Suomen muotimaailmassa. Olipa herra jonkin aikaa Marimekon pääsuunnittelijanakin.

Nainen, Samuji takki, korkokengät ja taulu | www.stillme.fi
Samujin ihanan pehmoisessa takissa on mukava leikkiä vaikka taidekauppiasta :)

Samu-Jussi on myös niitä harvoja suomalaisia muotisuunnittelijoita, jonka mallistot ovat sekä kauniita että käytännöllisiä. Käsitettäköön tuon edellisen tarkoittavan sitä, että malliston vaatteet on tehty ihmisille, jotka elävät tavallistakin elämää: on töitä, on arkea ja välillä tietysti pientä juhlaakin. Siis vaatteita elämään ja jopa rationaalisiin tarpeisiin :)

Tuo käytännöllisyys, johon edellä viittasin, voidaan myös käsittää kaupallisuutena. Kaupallisuus on monissa taideinstituutioissa kirosana – se tuhoaa luovuuden ja vie suunnittelun suuntaan, joka ei tunnu monia houkuttelevan. Eräs ystäväni kertoikin olleensa menossa jonkin aikaa sitten vetämään erääseen taideinstituutioon kurssia, jonka nimi oli Kaupallinen muotisuunnittelu – ja uteliaisuuttaan kysyikin koulun rehtorilta, että onko olemassa jotain muuta kuin kaupallista muotisuunnittelua?

Nainen, Samuji takki, jerseymekko ja taulu | www.stillme.fi

Jotta valmisvaatteita suunniteleva designer voi elättää itsensä työllä, kaupallisuus mallistoissa on ainoa keino niiden menestymiselle. Samujin kaltaiset yritykset ovat myös vahvasti vientivetoisia. Kotimaan muotikauppa riittää harvalle kunnianhimoiselle brändille. Kaupallinen ajattelu ei sekään ole itsestäänselvyys – ei ole olemassa nappia mitä kääntää ”nyt teen vaatteita, joita ihmiset ostavat”. Kaupallisuus on syvää tuntemusta markkinoista, niin kansainvälisistä kuin kotimaisistakin. Se vaatii myös tuntemusta materiaaleista, mitoituksesta ja hankintaketjusta.

Samuji-Jerseymekko, mustat sukkahousut, korkokengät & iPhone 6s Plus | www.stillme.fi
Supermukava jerseymekko, Samuji/Stockmann.

Nykypäivänä yhä useampi ihminen haluaa tuntea tarinan lempibrändinsä takana. Vaatteella kuuluu olla tarina, sekä sellainen joka kuuluu brändille että sellainen joka kuuluu vaatteen kantajalle. Ainakin minulla ja monilla lempivaatteistani on yhteisiä tarinoita kerrottavana. Muistan missä olen niitä käyttänyt ja missä elämänvaiheessa ne ovat olleet mukanani.

Vaatteen tarina ei ala vasta ostoskassissa. Tänä päivänä on monelle kuluttajalle myös tärkeää tietää vaatteiden valmistusmaasta. On esimerkiksi mukava tietää, että Samujin mallistot valmistetaan Euroopassa, ja materiaalit tulevat Japanilaisilta ja Eurooppalaisilta toimittajilta. Eurooppalainen tuotanto on siten myös hintaperuste.  

Samuji-Jerseymekko, mustat sukkahousut, lierihattu ja valkoinen Eames chair | www.stillme.fi
Loistava mekko duuniin ja kätevä myös matkalle mukaan. Materiaali nimittäin kestää hyvin rypistymättä ja kauniin leikkauksen ansiosta istuvuus on mitä parhain.

Minusta on mahtavaa, että meiltä Suomestakin löytyy näin hienoja suunnittelijoita kuin Samu-Jussi Koski. Ja onhan niitä toki muitakin, varmasti kirjoitan heistä blogiini joku päivä. Kannustan jokaista muotia rakastavaa pukemaan päällensä suomalaista designia, aivan samalla tavalla kuin kannustamme pikkuleijonia. Harva pystyy ehkä ostamaan pelkkää suomalaista designia, mutta hei, pienistä puroista ne joetkin kasvavat!


A plus tard,

Linda